יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

ככה לא נראית זונה.

לפני כשבוע ראיתי לראשונה את סרטון הקמפיין של האיחוד האירופי, והנה הוא כפי שמובא במלואו.
אקדים ואומר שאני מברכת על הכוונות הטובות שנלוות לקמפיין, שאני בהחלט חושבת שיש להעלות את מודעות הציבור למניעת תופעת הסחר בנשים, למניעת אונס בתשלום ולמניעת סרסור נערות בעבור בצע כסף וכמו כן, גם מניעת הרומנטיזציה של העניין וחינוך של נשים וגברים מגילאי העשרה ומעלה, ע"מ למנוע מהם לקחת חלק כלשהו בתעשיה- המנוצל או המנצל.
ועם זאת, צר לי שהסרטון מביא אסוציאציות כ"כ רומנטיות למה שנחשב המקצוע העתיק בעולם, ועקב כך משמש תירוץ להפרדת מגדר שלם משאר הציבור על סמך מיניותו, מתפרצת או לא ככל שתהא.

כי אם ככה נראית זנות, אני באמת לא רואה מה הבעיה לעסוק בה. כביכול- דירה נקיה, חוסר רגש, איפוק, כמה סבתות נחמדות, אולי דחיפת ראש קטנה, לא ביג דיל. מה הקשר בין הסרטון הזה לאונס היומיומי שחוות נשים שנכלאו למעגל הנורא של סחר בגופן? אין קשר.

מהסרטון: ניקיון סטייל בית חולים, סבתות חמודות וגולת הכותרת: דחיפת ראש אחת.


גבר, לקקי אותה


הסרטון מתחיל באישה מבוגרת בעלת מראה סבתאי למהדרין, שעומדת מול דלת אסתטית שנפתחת ע"י גבר לבוש בחולצה שחורה. היא נכנסת, שמה כסף על השולחן הנקי עם המאפרה הריקה, מורידה את תחתוניה ונשכבת על המיטה, כשהגבר שפתח לה את הדלת מעניק לה מין אוראלי.
כביכול, הסרטון פונה לגברים- תראה, אם אתה היית זונה, היית צריך ללקק כל היום את איבר מינן של נשים מבוגרות. אז נכון שזה מוציא מהגבר הממוצע "איכ" קטן, אבל-

רבותי, לא ככה נראית זונה.

הבא נתחיל מכך שהמציג הוא, כן, גבר. גבר וזנות? איפה בדיוק ממציא הקונספט קרא את הנתונים עליהם הוא התבסס? מרבית העוסקות בזנות הן עדיין נשים, ונשים, לצערי וסביר להניח שגם לצערם של כותבי התסריט, שונות לחלוטין מגברים, גם במאה הנאורה כביכול שלנו. למעשה- יש פער עצום בין זנות בכלל, וזנות גברית. שימו לב לערך של הזנות הגברית בויקיפדיה. האם יש איזכור כ"כ ארוך לסיבה בגינה נשים עוסקות בזנות? לא. אנחנו בכלל לא צריכים סיבות לתת לאישה לעשות מעשים פוגעניים בגופה. בשביל זה המציאו שיוויון זכויות.
הסיבה היחידה שבגינה המציג אשר לא עסק בזנות יום מחייו הוא גבר- היא כי אנחנו למדנו להיות אדישים לחלוטין לכאב של נשים. כתבתי על כך בעבר, אבל אחזור על כך שוב, נשים חונכו ועודן מחונכות מידי יום להוות חפץ ברמות שונות. בסופו של דבר, אם אישה היא מזוזה, בית, וכיוצ"ב, היא עדיין חפץ.
ואם את חפץ, וקל להפוך אותך לכזה, השלב הבא בהכרח יהיה פגיעה בך, כי הרבה יותר קל לפגוע בחפץ, מאשר בבן אנוש.

אם נמשיך בהשוואה בין זנות נשית לגברית, בל נשכח את הדפורמציה שעל האישה לעבור.
החל מגילוח הכוס שלה, למען "היגיינה", עד להשתלת סיליקון כדי להראות יותר טוב, כמובן שמראה טוב יתרום לה יותר לקוחות, ואם אפשר אז גם איזה בייבידול קטן.
בסרטון הנ"ל אני לא רואה שום דפורמציה. בסה"כ מדובר בגבר שנראה רגיל, לא לבוש במיוחד, אני בטח לא רואה שום השתלת חזה או מאמץ נוסף להראות יותר "סקסי". הוא לא מדדה על עקבים, הוא לא חנוט במחוך. ואני יודעת, אתם וודאי אומרים- ובכן, זה משום שהוא גבר. בדיוק.


תפיסה של זנוּת במדיה:
המציגה אינה מסוגלת לדדות על העקבים המוי-סקסיים האלה.
המציג אינו זונה ממין זכר, והוא אף אינו מתיימר להיות.


מי עושה לך פאנלים?

הסרטון מתייחס לסוג מסויים מאוד של זנות- זנות בדירות דיסקרטיות. אם לשפוט לפי הדירה הזאת, מצבו של הגבר בסרטון הוא טוב מאוד, אפילו מעולה. הדירה נקיה, נראה שהיא נמצאת במקום שקט, הדמות מרגיש בטוח.
אבל בל נשכח שזונות לא רק שלא כולן עובדות בדירות מסודרות שכאלה, לא רק שלא כולן מרגישות בטוחות, אלא מדובר בקמצוץ מינורי. למעשה, רוב הזנות מתבצעת ברחוב. נשים ונערות שעומדות בצמתים למען סיפוק מיני של עובר ושווא, נשים ששוכבות ומתכופפות ומתקמרות לרצון הבועל אותן במכוניות במקרה הטוב, בסמטאות פרוצות במקרה הרע. חלקן מקבלות תשלום, חלקן לא מקבלות אפילו את זה. חלקן יכולות לשמור על ההיגיינה של המציג, חלקן לא. חלקן נאנסות ע"ב יומיומי ומסורסרות, הן ממש לא אדון לעצמן כמו שמציג הגבר-זונה האסתטי והבטוח בעצמו, שכמובן נגעל קלות.
למעשה, רובן מכורות ברמה כזאת או אחרת לסמים או אלכוהול או שניהם, מתבקש, כשהחיים שלך לא נראים כמו שרשרשת של "איכסי"ם קטנים, אלא יותר כמו מסע אונס מתמשך.

הבא בתור

כפי שראינו, הלקוחות של השחקן הן נשים, מבוגרות, להן הוא יורד- מבצע מין אוראלי, ללא כפיה מצידן, ללא חדירה כלשהי, ויש לו תבנית קבועה של האקט המיני אותו הוא מבצע.
במציאות, לא כך הדבר.
בפועל, אישה שהיא זונה, מקבלת לקוחות מכל הגילאים שהרי אם תחילת צריכת הפורנו עומדת היום על ממוצע של גיל 8 אצל בנים, גילאי צריכת שירותי מין רק יורדים, כל אחד עם מטען אחר, בקשות אחרות- משפילות יותר ופחות.
 גישת "המגיע לי" שמלווה את הלא פראייר שמגיע לשלם על הגוף שלה, לקנות אותו לזמן שקבוע מראש, ולה יש התחייבות אליו- שהרי הוא משלם עליה. אין כאן אקט מיני רגיל, יש כאן ניצול וכפיה, שימוש בפחד על נשים שבין כה וכה למדו לדכא את עצמן עד אימה, ובכל מקרה חלשות פיזית יותר מהגבר ששילם עליהן, אז מה ההבדל הדק בין זה לאונס? כסף?
אם כך האנלוגיה שאפשר להבין מכך היא שאונס מותר, במקרה שיש לך כסף לשלם עליו.
אבל כל זה לא מוצג בסרטון. הדמות לא עוברת מסע אלים, לא מפחדת ולו במעט. וכאן אנחנו מגיעים להבדל הכי גדול, למעשה בין המציאות לדמיון-

סוגיית החדירה- מה מתחת לבגדים ובין הרגליים

עוד בעייתיות בסרטון, מלבד היותו אסתטי מידי ומטעה מידי לגבי זנות בכלל ומצב הזונות בפרט, היא חוסר בחדירה.
השחקן, ראשית, לבוש. יש בינו לבין הצופים קיר עבה שמפריד ביניהם- הלבוש שלו. הוא אינו מוחפץ אף לא לשניה, אפשר לראות את זה בכך שאין איזכור קלואוזאפ אחד על משהו בו שמושך- הרגליים, החזה, השפתיים. הוא שלם. הוא בן אדם. יש כלפיו יראה מסויימת, כי למדנו שאנחנו צריכים לשמור על צניעות, ושרמוטה היא מילה למישהי שנמדדת על ידי המיניות המתפרצת שלה. בשורה התחתונה- השחקן אינו חדיר. ועל כן, לא מתבצעת בו חדירה. 

השחקנית הזו דווקא כן חדירה, על אף שהיא אינה מייצגת את הענף בשום אופן.

למעשה, העובדה שזונות מקבלות לתוכן איבר מין גברי כל יום, לכמה וכמה חורים, כמה פעמים ביום, וכאן אין זכר לעניין, מצביע על הומופוביות דווקא, ועל הפשע הגדול בצנזור האקט המיני כפי שהוא נעשה בין גברים, או אקטים מיניים שאינם כוללים השפלת נשים, אונס נשים וניצול מיניותן של נשים ע"מ להפוך אותן לאובייקט מיני חלול ממשמעות. 
כי אם להראות נשים רוקדות בלבוש מינימלי, זה עניין של מה בכך וזה נעשה באופן יומיומי, כמו גם צילומי אופנה אירוטיים, צילומי סלבריטאיות באופן שמציג אותן כאובייקט מיני, אז נשאלת השאלה: מדוע השחקן שבסרטון לבוש כאילו הוא הולך לעבוד בהייטק, ומדוע הוא אינו מושפל, אינו נחדר, לא נשפך עליו זרע או נוזל גמירה נשי, לצורך העניין, אף אחד לא מתווכח איתו בקשר לקיומו או אי קיומו של קונדום באקט המיני, אינו נקרא בשמות גנאי, אינו נגרר בשיערו, לא נלקחה ממנו ההזדמנות לברוח מהחיים שיועדו לו, אף אחד לא כולא אותו, ואפילו לא ראינו סרסורה אחת? האם יתכן שעולם הזנות שינה את פניו בין לילה והפך לסטרילי שכזה?

זנות, הצד הפחות רומנטי. צילום: לאה גולדה הולטרמן

קשה לי להאמין. לכן בואו נחזור לתשובה הברורה מאליה: הוא גבר. דברים כאלה לא קורים לרוב הגברים. רובם גם לא חונכו להיות יפים ולשתוק. 
אז מה לזונה ולמציג בסרטון? כלום.

אין מקום להשוואה כלל, בין זנות גברית כפי שהיא מוצגת בסרטון, לבין זנות נשית וזנות גברית בעולם הריאלי. נשים לא רק עובדות בדירות אסתטיות שכאלה, ממש לא. הן גם לא רק נאנסות בצמתים ורחובות שהוקצו וממשיכים להיות מוקצים לניצול ולהפרדה בסיסית בין המינים כפי שהיא נתפסת בחברה הפטריארכלית, הן גם החלק המנוצל בתעשיית הפורנוגרפיה, ולמעשה לא רק הן. על אף היותנו 51% מהעולם אנחנו עדיין משתייכות למיעוטים, אנחנו עדיין צריכות וועדות מיוחדות לפתירת "ענייננו", ולמעשה, אנחנו עדיין תחת אותה קטגוריה עם ילדים, פליטים, נכבשים, מוקצים באשר הם. איך כל המטען, של אין ספור שנות דיכוי בחסות הכנסיות, הפסיכיאטריה, השלטון, החינוך למיזוגניה מתבטאים בסרטון הסטרילי הזה? 
הם לא. 

התחנה המרכזית ת"א, ע"י לאה גולדה הולטרמן: ככה כן נראית זנות. 

7 תגובות:

  1. לאחר שקראתי את הרשומה (וכמובן צפיתי בסרטון) אני יכול לומר שלעניות דעתי כותבת הרשומה מפספסת את הפואנטה. אני בספק אם יוצר/ת הסרטון רצה לעשות הקבלה חד חד-ערכית לעולם הזנות הנשי.
    לעניות דעתי יש כאן רצון ליצור גועל אצל הגברים כדי שיפסיקו להיות צרכנים. בזה הסרטון די עושה את העבודה, כלומר הוא יוצר גועל.

    השבמחק
  2. מצד אחד את צודקת בהשוואה בין הגבר בסרטון לבין המציאות של רוב העוסקות בזנות.
    מצד שני אני חושבת שהסרט כן משיג משהו דווקא בזכות זה, כי הרי כשמראים נשים שהמציאות שלהן קשה אז אנשים מתחילים להגיד שזה לא תמיד ככה, ושיש זונות שגרות בדירות יפות ומרוויחות המון כסף ושצריך למסד את הזנות כדי להגן על הנשים המסכנות.
    כאן בסרטון רואים מישהו לבוש יפה, בדירה יפה ונקיה ואולי הוא אפילו משלם מס הכנסה ועדיין מה שהוא עושה זה נורא, כי עצם הדבר עצמו הוא נורא.

    השבמחק
  3. אנונימי א':
    מטרת העל של הסרטון היא להפסיק את הצרכנות של הזנות. השאלה אם זה מה שיקרה מגועל בלבד? האם בפעם הבאה שצרכן זנות קבוע ירצה ללכת לזונה הוא יאמר לעצמו, אויש, מסכנה, זה בטח יגעיל אותה? והוא לא חשב על זה עד עכשיו? ומה אם היא עושה קולות נורא מגרים שגורמים לו לחשוב שהיא באמת באמת רוצה בזה?
    בקיצור- הפואנטה לא מספיק חזקה. זה נתון לפרשנות, ויש הרבה פרשנויות בעולם השוביניסטי שלנו- כי קל יותר למצוא סיבות ללמה כן לעשות מה שעולה על רוחך מאשר חלילה למנוע מעצמך משהו כי בחרת להגן על אדם אחר.

    אנונימי ב':
    לא ירדתי לסוף דעתך, אני לא מבינה- הרי הסרטון מראה גבר שמרוויח המון כסף ומסודר, ונקי, ובעמדת כוח. אז איך זה שינה את נקודת המבט?
    וודאי שעצם הדבר נורא, גם התייחסתי לכך שאקט מיני בתשלום הוא אונס בכל מקרה, כי הוא לא יכול להעשות מבחירה, בעיקר בגלל שאין במהלכו שום חלק שבו אפשר להתנגד, מצד הזונה, מבלי לאבד לקוח\כסף\להיות מוכה.

    השבמחק
  4. זאת אני, אנונימית ב' :)
    התכוונתי לומר שהסרטון מראה שזנות זה דבר נורא, נקודה. לא משנה אם כל הזונות יהיו בריאות ולבושות יפה וירוויחו כסף טוב בדירה נקיה, עדיין לקנות מין בכסף זה לשלם על אונס ואף אחד בעולם לא רוצה את זה.

    לדעתי יש בזה משהו אפקטיבי כי כשיוצא לי לדון עם אנשים על הנושא של זנות ומיסוד זנות תמיד הדיון בורח מהמציאות האמיתית למציאות המדומיינת הזאת של נשים שעושות חיים ומרוויחות כסף טוב, לכן לדעתי יש מקום לשני המסרים האלה, גם לזה שזו לא המציאות של רוב העוסקות בזנות וגם לזה שאפילו אם זה היה ככה, זה עדיין משהו נורא שלא צריך להתקיים.

    השבמחק
  5. בתגובה ל Zoya - מאנונימי א'

    מטרת העל, כפי שאת מכנה אותה, היא באמת להפסיק את הצרכנות של הזנות. ככזאת, פונה התשדיר לקהל גברי.
    מנק' מבט גברית נראה כי התשדיר אכן עושה את העבודה
    או לכל הפחות יוצר אי-נוחות שבתורה גורמת לגלגלי המוח לזוז קצת.

    השבמחק
  6. אנונימית ב'- תודה על ההתייחסות. אני מכבדת את נקודת מבטך, והיא בהחלט נכונה. עם זאת, אני לא מצליחה להתנער מהתחושה של הכסת"ח שנוצר פה, כאילו לא הושקע מספיק בסרטון, כאילו הוא too little, too late.

    אנונימי א'-
    ובכ"ז, יש לתת ביקורת לדרך הפעולה הזאת. כאילו שגועל אי פעם גרם לגברים שטופי זימה ומיזוגנים לא לאנוס, או לא לפגוע בנשים. אני לא חושבת שהסרטון אפקטיבי מידי, אם כי- לא בדקתי אותו בקרב גברים שוביניסטים, אלא רק כאלה שלא.
    הגישה שאומרת : היא בחרה בזה (חה) היא הגישה הרווחת. ואם היא בחרה בזה, יאמרו רבים, בעיה שלה שהיא נגעלת - אני חרמן.

    השבמחק
  7. כל זנות היא איומה. גם כזאת שבה האישה רק צריכה להעניק מין אוראלי לעשרה גברים ביום. ואם כבר אנחנו בדיון, אז מאיפה הגיע הקונספט של "להעניק"? מאיפה הבאת את המילה זאת, והאם היית משתמשת בה לגבי אישה-זונה? האם הן "מעניקות" מין?

    כל הכתיבה שלך נגועה, בשנאת גברים, בחיפוש אחרי צדק על חשבון אחרים. נסי לדמיין את הסיטואציה הבאה: אותו סרטון, אשה במקום הגבר. הרי אז הפמיניסטיות היו מוחאות כפיים על האמירות (הנכונות והנוקבות) שיש בסרטון.

    אבל זה הרי גבר, שנאנס שם פעם אחר פעם. אז כדאי להוקיע, הוא לא סובל מספיק. בואו נראה עוד יותר סבל, בואו נשווה אותו לסטיגמה הכי קיצונית שיש לנו על זנות, בואו נבטל את הסבל שנגרם לנשים שנאנסות כל יום ע"י גברים מנומסים בדירות דיסקרטיות.

    האם היית מוכנה להיות במקומו? אני לא. זה נראה לי אכזרי, לא אנושי, נורא ואיום. בעינייך הוא צריך לסבול יותר, כדי להמחיש רעיון. כי הוא גבר. אני במקומך הייתי מסתיר את פני, ולא מפרסם פוסט כל כך דוחה ונגוע בשנאת גברים בראש חוצות. אבל החברות בפורום פמיניזם בתפוז יריעו לך, ואת תרגיש מה-זה-צודקת, ואני אסומן כגבר המרושע. אשליות של צדק על חשבון האומללים ביותר, תתביישי.

    השבמחק